Cecilia Eyes „Here Dead We Lie”

Fratii Thys au reusit sa ma copleseasca cu un nou album, de data aceasta mult mai variat, complex si parca venit dintr-o alta lume! Intr-o formula mai ampla, cvintetul belgian ne prezinta opt piese noi de o frumusete rapitoare, un amestec incredibil de Post Rock, Math Rock, DreamPop si Shoegaze, dominat de o aroma romantica unica! Ultima piesa, „”Death For Treason””, dezvolta o emotie ce nu am mai trait-o decat pe piesa „”Moonlight”” a japonezilor MONO!
Da, CECILIA EYES este replica europeana perfecta pentru MONO, mai putin incalcita ca MOGWAY, dar si mai linistita ca EXPLOSIONS IN THE SKY, PELICAN sau RUSSIAN CIRCLES… comparatiile pot fi extinse chiar si spre ISIS, CRANES, GOD IS AN ASTRONAUT sau JESU, TIDES OF NEBULA, doar ca structural diferentele sunt majore… insa nu si ca atingeri si ca atmosfera dezvoltata ! Precedentul album, datat 2007, „”Mountain Tops Are Sometimes Closer To The Moon””, m-a captivat prin acea dimensiune melancolica caracteristica acestor sonoritati, insa parca ii lipsea ceva…

Ei bine, belgienii au adaugat exact ce trebuia, in sensul ca partile de baterie sunt mult mai variate si expresive iar pianul este mult mai prezent si inspirat folosit, conturand o forma poetica nemaiauzita de mine pana acum… drept exemplu, incercati „”The Departure””, a cincea piesa de pe album! Insertiile de voci si sample-uri vocale extinde forma Instrumental Post Rock si spre alte taramuri, atingerile psihedelice si cosmice aruncand ascultatorul intre lumi… vezi „”Anthem For Doomed Youth”” sau „”No Prayers, No Bells, No Homeland””… puteti sa va ganditi chiar la GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR, de ce nu?

Cea mai clasica dar si mai putin experimentala piesa pare a fi, „”Four Lost Soldiers””, deloc complicata dar cu o amprenta trista, de regret, usor de reperat inca de la primele acorduri. „”Like Wolves”” este piesa cu care incepe albumul si consider a fi cea mai potrivita pentu a te introduce in acest univers straniu!
Mai putin influentat de SIGUR ROS (daca vreti aici o replica interesanta cautati ultimul album al francezilor KWOON, buni prieteni cu CECILIA EYES), cu trimiteri evidente spre Shoegaze-ul anilor 90 (SLOWDIVE, COCTEAU TWINS sau chiar MY BLOODY VALENTINE), CECILIA EYES face un pas colosal cu acest album in aceasta scena si sunt convins ca nu voi fi eu singurul cu atat de multe superlative! In acest sens, am citit chiar cateva cuvinte de la un alt indragostit de album, poate cele mai potrivite pentru ceea ce avem aici…””This is an album of soundscapes, of space for reflection, of soaring guitars, of despair and emotion, of passionate drumming””.

Albumul apare oficial astazi, 16 aprilie si de aceea am vrut sa scriu acum despre el… Dupa o auditie continua de peste o luna, perioada in care am crezut ca poate adulatia mea se va mai disipa, se pare ca sentimentele mele sunt aceleasi cand vine vorba de cele opt noi piese! Alaltaieri am fost sa-i vad in Bucuresti pe patru germani ce abordeaza un Post Rock interesant, KOKOMO… ce energie fantastica au reusit sa degaje!

Nici nu vreau sa ma gandesc cum ar fi sa-i vad live pe CECILIA EYES, acolo unde trei chitari, un bass, o baterie, un keyboard si cateva vocal samples vor rupe totul! Astfel de muzici merg deopotriva digerate acasa si in concert! Recomandat de ascultat departe de cotidian, de griji, de… orice!