Ad Ombra
01.Salut, George, si felicitari pentru noul album!
Este un sentiment special pentru mine/noi faptul ca in sfarsit in Romania putem asculta o muzica atat de rafinata produsa chiar de un conational. Care crezi tu ca e cauza faptului ca la noi lucrurile se misca atat de greu in privinta asta? Avem ce-i drept, destule trupe/proiecte, dar majoritatea nu ies cu nimic in fata. Suntem un popor creativ, sau originea nu are nici o legatura?
Te salut si eu, Doru, si iti multumesc pentru rezonanta!
Creativitatea romanilor nu cred ca a fost vreodata o problema, cum de altfel nici in alte matrici nationale nu este, in sensul ca , mereu, orice natiune va avea liga ei de creatori, inventatori, de individualitati emergente. Problema in Romania cred ca rezida in dificultatea de a depasi un complex, conditionat social, politic si economic, care inhiba nu explozia creatoare in sine, ci mai degraba finalizarea ei, manifestarea deplina in act. In spatiul muzicii, e cu atit mai vehementa, deoarece interesul pentru orice altceva depaseste „pop-culture” este minimal.
Adesea, suma de clisee care circula pe acest subiect nu face decit sa submineze si mai tare orice initiativa, lucru care ascunde in fapt adevaratul pericol.
02.Pornind de la demo-ul tau, „Smaragdine”, care suna foarte elaborat dupa parerea mea, ce te atrage la muzica facuta cu ajutorul computerului? Poate lipsa unor instrumente reale si costisitoare, sau mai degraba complexitatea la care poti ajunge folosind computerul?
Sau poate computerul e un instrument mai complex decat oricare altul?
Intr-o era informationala ca aceasta, fara indoiala ca prezenta unui PC este deja aproape la fel de vitala ca oxigenul….Asadar, inclusiv in spatiul muzical, computerul are o dominanta esentiala si in mod paradoxal ajunge sa depaseasca citeodata sursele „naturale”.
Desigur, o muzica orchestrala conceputa in cadre strict academice, nu va putea fi, probabil, perfect simulata, dar aceasta nu a fost ideea Ad Ombra niciodata. Importanta pentru mine e valorificarea maximala a estetismului si a emotiilor pe care doresc sa le transmit, in limitele, mereu schimbatoare, ale posibilitatilor tehnice de moment.
03.Vocea feminina, chiar daca nu abunda, suna excelent ca si tonalitate. Mie personal imi aminteste de Elend. Poti sa ne dezvalui misterul caracterului feminin din spatele AdOmbra, daca-mi permiti formularea asta? Celelalte voci (masculine si „decorative”) iti apartin?
Vocea feminina apartine Alexandrei Damian, o tanara de 19 ani din Iasi. In 2006, ea s-a alaturat proiectului meu in cursul inregistrarii full-length-ului de debut, „Rites of Genesis”, si intr-adevar, desi prezenta ei vocala nu e cantitativ foarte extinsa pe acest disc, este in mod cert remarcabila.
Cu vocea, eu nu am participat decit sporadic, in doua piese, citeva din „decoruri” provin din samples-uri , ca si elementele corale, dar pe viitorul album Ad Ombra voi fi mai generos in ceea ce priveste spectrul solistic general, imbogatit deja considerabil.
04.Stiu ca intr-o vreme cautai un label si se pare ca nu l-ai gasit prea usor. Acum problema e rezolvata si suntem curiosi sa aflam detalii. Ai semnat pentru mai multe albume in avans?
Te-ai gandit la productia unui video-clip, cu un vizual abstract poate?
Cum pot cumpara fanii din Romania CD-urile?
Da, dificultatile in a gasi un label nu cred ca sunt straine nici unui artist roman, mai ales underground, care doreste sa-si extinda cimpul receptorilor.
Rage in Eden (ex- War Office Propaganda) este un label polonez cu un prestigiu din ce in ce mai consolidat in ultimii ani, lucru absolut justificat, avand in vedere calitatea lor , ca profesionisti si ca oameni. Am preferat (lucru dezirabil pentru ambele parti) sa lucram secvential, in baza increderii si respectului mutual , pentru fiecare etapa/album Ad Ombra, ceea ce este mult mai convenabil si elimina posibilitatile unor ingradiri absurde de genul contractelor mentionate de tine.
Ideea unui material video a fost deja discutata, am primit citeva oferte, cind timpul va sosi, probabil se vor materializa.
Din pacate, problema distributiei in Romania ramane inca o enigma pentru mine, in special ca genul abordat de Ad Ombra este evaluat de o nisa extrem de marginala de ascultatori, ceea ce descurajeaza labelurile in a-si crea potentiale contacte la noi.
05.Care este mesajul AdOmbra?Ce te fascineaza si ce te inspira?
Mesajul Ad Ombra este unul care se va revela progresiv pe masura ce expresia mea creativa isi va continua cursul.
Creatia in sine reprezinta o explozie din umbra, un apus al trairii si un rasarit al noii ei forme, dezobscurizate, detasate de creator, dar cuprinzandu-l in acelasi timp.
Umbra invie realitatea construita, ca in mitul Anei si al ziditorului ei, umbra e prima palpaire a esentei creatoare care isi cauta izbucnire. Inspiratia nu e o problema, stimulii emotionali, experientiali si culturali ne poarta mereu in virtejuri si cadentze care au, din fericire, sansa de a se dovedi, citeodata, fertile.
06.Am cautat un site Ad Ombra si nu am gasit. Exista?Sau poate ti se pare inutil/de prisos?
Problema site-ului, ca si aceea a materialelor video, de-abia de acum va fi considerata serios, de vreme ce albumul a fost deja lansat si, in mod natural, se resimte nevoia unei sustineri de acest gen, careia nimeni nu ii poate nega importanta.
07.O intrebare care mie personal mi se pare foarte importanta: ce muzica/artisti asculti tu?
Sunt relativ deschis la orice stil care desfasoara atribute de forta expresiva, autenticitate si calitate muzicala, pornind din zona compozitorilor contemporani ( Allan Pettersson, Kancheli, Gorecki, Part, Penderecki) catre soundtrack-uri (Preisner, Kilar, Karaindrou etc), catre undergroundul eclectic al rockului simfonic (Goblin, Devil Doll), neoclassical/ethereal(Ophelia’s Dream, Elend, Rosa Crvx, Triarii, Protagonist, Dark Sanctuary), darkwave/industrial (Diary of Dreams, Das Ich, Retrosic), chiar si metal (Profanum, Forbidden Site, Anorexia Nervosa, Rakoth), plus o groaza de experimentalisme.
08.Sa te intreb ce fel de softuri, instrumente folosesti? De la alti artisti am aflat astfel de detalii. Ce parere ai despre Reason, Cubase, Sonar?
Folosesc softuri diverse, programe de notatie, librarii de sunete, clape , sampler-uri etc. Toata recuzita necesara pentru a-mi transpune ideile. Cele mentionate de tine imi sunt cunoscute, sunt intr-adevar performante la nivelul de sequence-ing, de editare si manipulare sonora.
Insa in muzica Ad Ombra emfaza cade pe dramatismul sunetului plin, de factura romantic-orchestrala, elementele industriale/darkwave/ambient fiind doar agrementari suplimentare.
09.Esti cumva pasionat de fotografie?Sau pozele de pe MySpace m-au indus in eroare?
Alta arta in afara de muzica iti mai surade?
Fotografia, ca si pictura de altfel, ma seduce sub raportul profan, al deliciului estetic, al atentei observatii a jocului de forme, al metamorfozarii si transgresarii realului, nu pot spune insa ca am indraznit vreodata sa consider camera foto mai mult decit o delectare turistica sau diletanta..:)….
Sunt insa un avid devorator de literatura, pe care o practic si din interior, prin „calea regala” a poeziei. Primul meu volum de versuri, „Oratoriul Ispitelor”, a aparut in 2005, a fost premiat la festivalul national „Mihai Eminescu” un an mai tirziu, iar anul acesta urmeaza publicarea celui de-al doilea, la editura Junimea din Iasi.
10.Ne poti descrie piesele de pe album, macar succint? Ce sentimente ai incercat la compunerea lor? Pliantul CD-ului ascunde un mesaj anume?
Muzica Ad Ombra, sub raport formal, desfasoara o tehnica speciala, in sensul ca fiecare piesa se dezvolta ca o suita de sine statatoare, cu o curgere adesea abrupta, presarata cu eclectisme stilistice. Am numit adesea acest gen de structura „suita anomica” , in sensul prezentarii unei libertati neconformiste acordate spiralarii muzicii si a bogatiei emotiilor, in defavoare structurii standard de genul „verse-chorus-verse”, care, de altfel, nici nu s-ar preta la ceea ce Ad Ombra incearca sa alchimizeze.
Ce pot spune este ca fiecare fiinta de o sensibilitate speciala se va regasi macar in citeva pasaje, pentru ca principiul diversitatii-in-unitate este una din caracteristicile Ad Ombra, asigurand fluiditatii pieselor un epos cinematic, seducator. Albumul proaspat lansat, „Rites of Genesis (equinox tremendum)”, desfasoara 15 astfel de exemple.
Pliantul CD-ului digipack, al carui design a fost conceput de o colaboratoare a mea, Luna, s-a dorit a fi in cit mai mare acord cu ceea ce muzica presupune: intensitate, diversitate, eleganta, rafinament.
11.Ce planuri muzicale ai pentru viitor? Si cine este George in afara de Ad Ombra? In viata de zi cu zi.
In mare parte, albumul viitor Ad Ombra este deja inregistrat , mai ramin citeva pasaje vocale si mixajele/mastering-ul final. Tot ce va pot spune deocamdata este ca va fi ceva fara precedent la noi, in sensul structurii, intensitatii muzicale si chiar al productiei in sine, care a devenit net superioara primelor doua materiale.
Va beneficia de prezenta mai multor solisti, atit barbati, cit si femei, de o cota simfonico-teatrala mult mai accentuata, o poezie sonora mai intunecata si grandioasa. In afara de muzica, activitatile mele se indreapta spre zona literara.
Ca formatie oficiala, sunt absolvent de psihologie, actualmente urmez un master in filosofia artei si lucrez ca asistent cercetator in cadrul Institutului National de Inventica – filiala Iasi, o supapa intelectuala si sociala satisfacatoare pentru mine.
Multumiri pentru interviu, fie ca oglinda Ad Ombra sa va gazduiasca pentru o reflectare!
Ianuarie 2008, Interviu luat de Lus pentru Kogaionon.
www.myspace.com/adombra
www.rageineden.org
ad_ombra@yahoo.com
„Romanian project Ad Ombra’s debut album „Rites of Genesis” (equinox tremendum) offers a suite in 15 parts of Dramatic Orchestral art, rooted in the timeless fragrance of Classical music, adorned with Eastern lullabies, funeral dirges, monumental choirs and operatic female chants, theatrical soliloquies, industrial hues of a dark disturbing manner, all coagulated in order to depict the aesthetical testimonies of the project’s mastermind, George D. Stanciulescu. A spiral of emotions, thoughts, opalescent visions, essential recurrences, for Creation’s shrine that stands as a living mirror where everyone can reflect the(m)selves. For fans of Elend, Stoa, Sophia and Chaostar. 15 tracks, 42 minutes, 3 panel matt digipack.”