Divercia

Bine te-am gasit si sper sa fii exact in postura cea mai propice comunicarii. Altfel spus, cum o mai duci, care mai este viata ta?

„Cred ca as putea spune, fara sa exagerez, ca totul este perfect si ca ma simt asemenea. Mai ales in conditiile in care albumul nostru de debut a beneficiat de o atentie deosebita, de pretutindeni, ba mai mult, am si fost in cateva turnee promotionale.”

   Albumul „Modus Operandi” a fost o mare surpriza pentru gusturile mele. Nu stiu daca iti amintesti, dar acum trei ani, mi-ai trimis „Forever Autumn” MCD… si sincer, remarc ca nu sunt prea multe schimbari de atunci….Poate doar ca vocea normala/clasica este mult mai matura si mai grava/joasa… Cum privesti tu evolutia muzicala pe care a parcurs-o Divercia in ultimii trei ani, date fiind detaliile pe care le-am amintit?

„Am traversat un proces evolutiv care ne-a schimbat in mod absolut, as putea spune, cel putin in ceea ce ne priveste direct, ca persoane…. si acest lucru este foarte posibil sa nu se observe si in muzica noastra. Asa cum ai spus tu, muzica pe care am compus-o nu s-a schimbat prea mult fata de perioada de inceput, cand am inregistrat primul EP si, drept urmare, ne-am decis sa includem cateva din piesele vechi si in albumul „MO”, cum ar fi : „As Mist Descendes” sau „To Forgive”. Daca asculti cu atentie „MO”, este destul de dificil sa-ti dai seama care sunt piesele vechi si care sunt cele noi.”

   Ati inceput ca trupa instrumentala in 1994 si ati realizat demo-ul „Descending Mist” abia in 1998. Dupa ce l-ati cooptat pe Jyri, ati realizat MCD-ul cu acelasi nume, la un an mai tarziu, perioada in care apare si primul produs al vostru scos la o casa de discuri si anume „Planateer” EP-2000 la SOUND RIOT. Este o discografie cam „saraca” pentru o trupa cu un sunet atat de inspirat, nu crezi? Alte trupe au la activ 2-3 albume complete pentru o perioada similara de existenta……

„Asa cum se intampla sau s-a intamplat mai tuturor trupelor, si noi avem mai multe piese compuse, insa doar cateva dintre acestea au fost inregistrate si poate aceasta ar fi explicatia pentru o discografie atat de „sumara”. MCD si EP au fost inregistrate numai pentru ca, la un moment dat, s-a impus sa avem acele piese inregistrate (pe caseta), astfel incat sa putem continua sa scriem noi piese. Si, bineinteles, au fost alese, spre imprimare, doar cateva dintre piesele noastre, cele care ne „descriau” si reprezentau cel mai bine. Apoi, am incercat sa „vanam” un contract serios, astfel incat sa putem, in cele din urma, realiza un album complet, beneficiind, desigur, de un suport financiar din partea unui label. Cam asta ar fi de spus despre cum au evoluat lucrurile in Divercia si cred ca nu este o mare tragedie ca avem doar atatea materiale in palmares”

   HIM, SENTENCED, SONATA ARCTICA, NIGHTWISH sunt doar cateva din trupele finlandeze al caror sunet se apropie foarte mult de Divercia. Se poate vorbi de un anume curent muzical? V-ati inspirat din muzica acestor trupe? Cum ai defini tu muzica Divercia? Dark Gothic Progressive Melodic Heavy Metal sunt doar cateva conexiuni…, gresesc?

„Categoric nu gresesti. Intr-adevar, descrierea ta este foarte aproape de cum vad eu lucrurile si de cum ti-as fi raspuns la intrebare, insa termenii reprezentativi care sa descrie muzica noastra, cel mai probabil ar fi : Fast Melodic Dark Metal cu cateva influente progresive. Dar, sublinez, asta este doar o opinie, este ceea ce cred eu, insa fiecare ascultator in parte poate „vedea” lucrurile altfel si respectiv poate avea o opinie proprie. Cred ca ne-au inspirat foarte multe lucruri si chiar si trupele pe care le-ai enumerat. Lista tuturor trupelor care au insemnat ceva pentru noi sau si-au pus amprenta asupra muzicii noastre, intr-un mod sau altul, ar putea fi de 10 ori mai extinsa decat ceea ce ai mentionat tu, insa, pentru ca am ajuns aici, poate ar trebui sa punctez care sunt trupele de care suntem foarte atasati sentimental si nu numai, adica cele care ne-au influentat cel mai puternic: DANZING, DIMMU BORGIR, JUDAS PRIEST, KATATONIA, DREAM THEATRE si STRATOVARIUS.”

   LOST IN TWILGHT a fost, de fapt, prima titulatura a trupei. DIVERCIA este un nume/termen cu un impact mult mai puternic si o rezonanta aparte pentru public…dar ce inseamna? Care este semnificatia acestuia? Divers si Diversitate intr-un limbaj „divercian”…he, he? De ce ati schimbat, de fapt, titulatura initiala si ati optat pentru aceasta?

„Schimbarea numelui a fost o chestiune luata in calcul vreme de un an si abia inainte de a semna un nou contract ne-am decis ca sosise timpul pentru a o face. Nu a fost nimic spectaculos in ceea ce priveste modificarea numelui si nu a avut nici o legatura cu Hammerheart Records sau vreo sugestie de orice natura din partea label-ului. A fost pur si simplu rezultatul modului nostru ciudat de abordare a lucrurilor. Asa ne-a „trasnit” pe noi la acea vreme. Divercia este preluat si adaptat dupa un termen englezesc care defineste diversitatea si faptul de a fi variat-divers…dar noi nu ne-am dorit nimic altceva decat sa avem un nume care sa nu insemne neaparat ceva anume…Cred ca principalul motiv pentru care, in cele din urma, am sfarsit prin a alege „DIVERCIA”, a fost acela de a gasi un termen care sa defineasca mai bine muzica noastra si pe noi ca muzicieni…ei bine, mai bine decat o facea titulatura initiala. Si cred ca nu ne-am inselat alegand acest nume, pentru ca suntem foarte diferiti unul de celalalt, iar muzica noastra este imbinare a mai multor stiluri muzicale foarte diferite.”

Au existat tot felul de zvonuri cum ca, inainte de Hammerheart, ati mai fi primit si o alta oferta, insa nu suficient de serioasa, ba care chiar v-a adus si ceva prejudicii financiare. Sunt doar zvonuri sau…..? Te rog, sune-mi care este varianta corecta, ce s-a intamplat, de fapt?

„Am avut un contract cu un label portughez si din prima zi, pana in ultima zi a colaborarii noastre….lucrurile s-au tot schimbat, atingand diferite stadii. Ultima picatura a fost atunci cand, in timp ce noi inregistram albumul, cei de la label ne-au anuntat ca au mari dificultati financiare, motiv pentru care ne-am decis sa cumparam noi matrita/master tape si sa platim intreaga factura in speranta ca cineva o va rascumpara ulterior. Ne bucuram ca, pana la urma, totul s-a intamplat asa cum ne-am propus….pentru ca Hammerheart Records a fost unul dintre putinele label-uri care s-au oferit sa plateasca masterizarea si sa lanseze albumul intr-o perioada foarte scurta de timp astfel incat absolut nimeni nu a avut de suferit. Singurul lucru care ar fi de corectat in ceea ce ai precizat tu este ca, pana la urma, noi nu am suferit nici un fel de prejudicii financiare, dar nici nu pot sa spun ca a fost o situatie pe care as dori-o cuiva, pentru ca sa ajungi sa-ti vinzi toate drepturile de autor pentru a investi intr-o forma de inregistrare, un DAT, nu este deloc dezirabil, dimpotriva…”

„Modus Operandi” este un titlu de album foarte ciudat si am inteles ca l-ati ales dupa lecturarea cartii „Obssession”….Sunteti fascinati de psihopatologia criminalilor, de profilurile psihologice si identificarea acestora sau de literatura, filmele „horror”?

„Cu siguranta suntem foarte pasionati de tot ceea ce este deviat de la normalitate…, tot ceea ce paraseste calea virtutii…si romanul „Obsesia”, categoric, este o „opera de arta”, de referinta, din acest punct de vedere, pentru ca dispune de o multitudine de elemente iremediabil condamnabile si cu adevarat „extreme”. Aparent, cam acestea ar fi motivele pentru care am compus o piesa aparte si am numit albumul in mod similar.”

   Te rog, incearca sa-mi descrii versurile piesei „Transylvanian”. Studiezi cumva vampirologia, he he, esti pasionat de temele de referinta ale acestei materii? Transilvania este o regiune romaneasca, nicidecum finlandeza….Prin urmare….nu vad nici o legatura….sau ar fi una……este conceptul DIVERCIA cumva unul european?

„De fapt, noi nu consideram ca piesele noastre ar avea vreo legatura cu o regiune anume. Jyri ar fi cea mai indicata persoana sa explice ideea de baza, de dragoste, a versurilor respectivei piese. Cred ca este vorba despre o persoana care nu-si poate gasi pacea sufletului si a mintii decat odata cu trecerea in nefiinta. Problema este ca nici dupa moarte sufletul sau nu odihneste in pace si, prin intermediul unor vraji bizare, el devine un soi de criminal fara scrupule, imbracat ca un clovn-si coperta albumului este inspirata cu precadere de aceasta piesa. Cam atat este tot ceea ce pot spune.”

   Vocea ta normala/curata/clasica este completata, in ultimele doua piese de o voce grohaita. De ce? Pare sa fi devenit deja un cliseu pentru mai toate trupele Metal din ziua de astazi……Cand sa ne asteptam si la o voce feminina in sound-ul DIVERCIA?

” Este adevarat, ca multe alte trupe, ne-am dorit sa introducem si o voce grohaita in piesele noastre. Se prea poate sa fie un cliseu acum, dar noi ne-am dorit ca acestea sa construiasca un contrast si este, in fond, modul lui Jyri de a da putere, o rezonanta aparte pasajelor care trebuie scoase in evidenta. In perioada de inceput, cand inca eram o trupa instrumentala, ne-am gandit foarte serios ca in componenta sa aducem si un personaj feminin, insa de cand J
s-a alaturat trupei nu s-a mai luat in discutie aceasta chestiune. Dar, cum stii si tu…niciodata nu se stie!”

   In recenzia pe care am scris-o pentru albumul „MO” am afirmat ca DIVERCIA este o reactie la NIGHTWISH dar intr-o varianta masculina, ce parere ai, am gresit? Cum crezi ca ar suna in studio, dar si live, Jyri alaturi de Tarja, in formula DIVERCIA, dar in varianta NIGHTWISH?

„Noi nu ne gandim la DIVERCIA in comparatie cu NIGHTWISH, pentru ca, pana la urma, suntem foarte diferiti unii de ceilalti. Dar trebuie sa recunosc ca am fost influentati de aceasta trupa, asa cum s-a intamplat si cu alti mari muzicieni, si cred ca ne-am dorit dintotdeauna sa „punem” sau sa insuflam in piesele noastre emotii si sentimente similare celor pe care le provoaca HIGHTWISH sau alte trupe. Insa in nici un caz, ca un „furt”, ci ca un mod prin care ne manifestam respectul fata de acestea.”

   Te rog, ofera-mi cateva detalii despre membrii trupei tale: hobby-uri, preferinte muzicale….

„Cred ca despre toti se poate spune ca suntem impatimiti cinefili si ca ne place sa citim. Cativa dintre noi urmam cursuri de muzica in institutii de profil si incercam sa ne descurcam cu aspectul „transport” in turnee folosindu-ne de motociclete. Asa cum am mai spus anterior, suntem foarte diferiti unul de celalalt si acest lucru este valabil si in ceea ce priveste gusturile noastre muzicale. Ele variaza de la Dimmu la RHCP si Katatonia, pana la Helloween….este o scala extrem de variata…”

   Varsta medie a membrilor DIVERCIA este de 25 de ani. Cum se vede viitorul din perspectiva acestei varste? Care sunt telurile voastre? Visurile-muzicale si nu numai?

„Ah…, eu sunt cel mai tanar membru DIVERCIA…si nu varsta este cea care ne va dovedi intr-o buna zi…..pentru ca, vezi tu, noi inca suntem de 13 ani daca ne referim la „intelepciune”…Oricum, este destul de dificil sa estimam cum va fi viitorul nostru….cert este ca in prezent traim vremuri extraordinare si ma refer la recentul album realizat…nu exista bucurie mai mare. Am si compus alte cateva noi piese…si adevarul este ca suntem coplesiti de sentimentul de implinire pe care il traim promovand „MO”…..asa ca nu pot sa spun decat ca vom continua sa facem acelasi lucru si pe viitor, cel putin atata timp cat putem experimenta acest sentiment de bucurie…”

   DENIGRATE este o trupa din Finlanda cu mari perspective, dupa parerea mea. Ce poti sa-mi spui despre scena Metal, din punctul tau de vedere? Se poate vorbi de o evolutie? Mult mai multe trupe „atmospheric”, mai putina brutalitate…parca doar clape si ritmicitate…..

„Scena metal din Finlanda este, in esenta, destul de limitata, dar cred ca bine mediatizata peste hotare. M-am confruntat cu foarte multe intrebari asupra sunetului unic pe care il are Finlanda precum si in ceea ce priveste similaritatea structurii pieselor finlandeze. Dar cred ca nu sunt in masura sa dau niste raspunsuri corecte. Ceea ce ar putea constitui un motiv serios si o explicatie, in acelasi timp, s-ar putea referi la pozitia geografica-nordica.
Bineinteles, ai putea sa crezi ca am luat-o razna cu astfel de supozitii si ca am inceput sa vorbesc prostii, dar cred cu fermitate ca traind intr-o tara ca Finlanda, care este oarecum izolata de restul Europei, este foarte posibil ca trupele autohtone sa nu fi fost atat de influentate de alte trupe sau curente muzicale, cum este cazul trupelor care provin din Germania sau din SUA….
Drept urmare, cred ca, intr-un fel sau altul, am fost fortati sa „construim” un sunet propriu-original, aparte de restul…..un sunet si un stil care sa ne reprezinte ca tara si ca popor……Sau cine stie care poate fi adevarul gol golut….
DENIGRATE….la dracu’ sunt exceptionali…Am avut sansa sa cantam cu ei de cateva ori si ne-am simtit atat de bine, incat nici nu cred ca pot exprima in cuvinte….este ceva ce trebuie sa experimentezi…nu sa descrii…”

   Este vreo diferenta de sunet sau de imagine intre ceea ce inseamna DIVERCIA in studio si performantele live?

„Ce pot sa spun?! Piesele compuse de noi au in vedere o compatibilitate mare cu ceea ce inseamna un material inregistrat, insa intotdeauna exista cateva parti sau partituri care nu pot fi incluse…, pentru ca nu-si gasesc locul. Sentimentul…trairea sunt cele mai importante lucruri atunci cand este vorba de performantele live…si intotdeauna exista cateva solo-uri….directii…etc…care isi fac loc pur si simplu dand culoare si forta turneelor noastre…”

   Imi place site-ul vostru si partea de design, artwork-ul www.divercia.com . Este de un real ajutor ca DIVERCIA sa aiba un site? In ce mod crezi ca va ajuta acest suport virtual?

„Site-ul este fantastic…si pentru acest lucru ii purtam un respect profund designer-ului nostru, Kristian, care a facut o treaba excelenta si in ceea ce priveste prezentarea grafica a albumului sau a celorlalte produse, cum ar fi tricourile, posterele etc. Am fost contactati de pretutindeni si am primit numeroase comentarii si aprecieri prin intermediul internet-ului…si cred ca acesta este cel mai important lucru pentru noi. In al doilea rand, cred ca se poate spune si ca este cel mai ieftin mod de promovare a activitatii trupei. Asa ca raspunsul la intrebarea ta este un DA categoric, site-ul acesta este negresit foarte important pentru noi.”

   OK. Iti multumesc pentru acest interviu si va doresc mult noroc in viitoarele turnee! Vaya con Diablos , prieteni!

„Si eu iti multumesc pentru schimbul acesta de idei si iti urez sa incerci si in continuare sa mentii aceasta „lumninita” vie…astfel incat niciodata sa nu devina prea intuneric…”

Septembrie 2002.

Comenteaza